راهکارهایی برای کاهش مصرف سوخت خودرو

یکی از مسائل اساسی که در سال های اخیر بیش از گذشته مطرح است به کار گیری روش های مناسب برای کاهش مصرف سوخت است.

یکی از مسائل اساسی که در سال های اخیر بیش از گذشته مطرح است به کار گیری روش های مناسب برای کاهش مصرف سوخت است.
سوال اساسی اینجاست، مالکان خودروها چگونه می توانند اطمینان حاصل کنند که الگوی صحیح مصرف انرژی را رعایت می کنند؟ کسانی که می خواهند وسیله نقلیه ای برای خود تهیه کنند ترجیح می دهند خودرویی بخرند که با مصرف هر لیتر بنزین، مسافت بیشتری را بپیماید نه این که مانند آب نبات سوخت را ببلعد.بهترین توصیه ای که در این زمینه می توان داشت این است که فقط زمانی از خودرو استفاده کنید که ضرورتی در کار است. اما اگر این روش به نظر غیرواقعی و غیرعملی می رسد روش های فراوان دیگری نیز برای بهبود مصرف سوخت وجود دارد. برای مثال توجه به روغن خودرو، تعویض فیلتر هوا و تعویض اتصالات فرسوده جزو راهکارهایی اساسی است که نتایج شگفت انگیزی به بار می آورد. اگر روغن ماشین را به موقع عوض کنید، اصطکاک کمتری درموتور ایجاد می شود و با مقدار ثابت سوخت می توانید یک تا دو درصد بیشتر برانید. فیلتر هوا را زود به زود وارسی کرده و به موقع آن را تعویض کنید. اگر فیلتر هوا کثیف باشد جریان هوا به موتور مختل می شود و بنزین بیشتری مصرف می شود.
علاوه براین، نحوه رانندگی شما بر مقدار مصرف سوخت خودرو بسیار موثر است. بنابراین اطمینان حاصل کنید که کاملاً هوشمندانه و مطمئن رانندگی می کنید. البته این بدان معنی نیست که به علائم راهنمایی و رانندگی توجه نکرده و فقط به جاده پیش رو دقت کنید.
همچنین توصیه می شود با سرعت مطمئن رانندگی کنید چون سرعت بالاموجب افزایش مصرف سوخت شده و در نتیجه تمام زحمات شما برای کاهش مصرف انرژی به هدر خواهد رفت.
رعایت الگوی صحیح مصرف انرژی در وسیله نقلیه به سادگی خاموش و روشن کردن خودرو است. تنها لازم است هنگام رانندگی تمام حواس خود را متمرکز کنید و به مسائلی مانند میزان باد لاستیک ها که موجب کاهش مصرف بنزین می شود توجه ویژه داشته باشد. ممکن است لاستیک های پهن و اسپورت به نظر زیبا باشند اما مقاومت حرکت و مصرف سوخت را بالامی برند. هنگام روشن کردن خودرو نیازی نیست که بیشتر از 30ثانیه درجا کار کند. ماشین های جدید طوری طراحی شده اندکه در هوای سرد هم می توانند بلافاصله راه بیفتند.
اگر فکر می کنید لازم است بیش از 30 ثانیه بایستید نگذارید ماشین درجا کار کند. برای کاهش مصرف سوخت بهتر است موتور را خاموش کرده و بعداً دوباره آن را روشن کنید.
نباید فشار پایتان را روی پدال گاز مدام تغییر دهید. سعی کنید تا جایی که ممکن است با گاز یکسان برانید. از ترمزهای ناگهانی اجتناب کنید؛ هرجا که امکان دارد مثلاً قبل از رسیدن به چراغ قرمزها، پایتان را از روی گاز بردارید و ماشین را خلاص کنید تا ماشین خود به خود و آرام آرام بایستد. همچنین توصیه می شود وسایل اضافی مانند باربند را که موجب ایجاد مقاومت در برابر باد می شوند بردارید. بهتر است تا حد امکان صندوق عقب را نیز خالی نگه دارید. پائین بودن شیشه های بغل، مقاومت باد را افزایش می دهد. سعی کنید از دریچه های تهویه، دریچه سقفی، یا شیشه های بادگیر(سانروف) استفاده کنید.
قبل از خاموش کردن ماشین گاز ندهید. این کار هم موجب هدررفتن بنزین و فرسوده شدن سیلندرها می شود. حتماً در باک بنزین خود را وارسی کنید که خوب بسته شده باشد.
فرمان اتومبیل را تا جایی که ممکن است ثابت نگه دارید چون هرقدر خط عوض کنید و در عرض خیابان حرکت کنید خودروی شما مسافت بیشتری می پیماید و بنزین بیشتری می سوزاند. زمستان ها لاستیک خودروی خود را با لاستیک های یخ شکن جایگزین کنید یا این که با کمترین برفی که آمد زنجیر چرخ ببندید. درغیر این صورت، موتور ماشین بنزین بیشتری می سوزاند.
روشن کردن کولر مستلزم مصرف بنزین اضافی است. وقتی کولر اتومبیل روشن باشد با مصرف هر لیتر بنزین تقریباً یک کیلومتر کمتر طی می کنید. تا جایی که امکان دارد در سربالایی ها کولر اتومبیل را خاموش کنید و در سرازیری ها آن را روشن کنید. بهتر است کولر را در فاصله های زمانی کوتاه روشن کنید.
یکی دیگر از روش های توصیه شده برای کاهش مصرف سوخت، تنظیم دقیق و برنامه ریزی شده برای چراغ های راهنمایی و رانندگی است. قبلاً بهینه سازی چراغ های راهنمایی رانندگی به منظور کاهش بار ترافیک و نیز کم کردن مدت زمان توقف خودروها انجام می گرفت. اما بهبود کاربری این چراغ ها برای کاهش مصرف سوخت و آلودگی محیط زیست از چند دهه گذشته موردتوجه بیشتری قرار گرفت و کارشناسان همچنان در پی یافتن راهکارهای مناسبی برای این مسئله هستند.

 منبع : قرن دانش خودرو 
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد